Старовлашка лукавства горосеча и "игра" са влашћу. У селима дуже од пола века споре се мештани са државом око власништва шумских комплекса.
Уз стоку, у Старом Влаху се одувек по поседу шуме гледао домаћинлук куће. Водећи рачуна с ким ће се ородити, фамилије су питале: је ли кућа у крстатој гори, а извори у буковој шуми?
Поред свакодневне употребе на имању и у кући: од прута и ограде, колевке и намештаја, до алатки и зграђевина, луча и огрева, сечом дрвета откидао се динар. Не каже се у селима чудоради: оморика - велика банка, од смрче нема боље воћке: нити је окопаваш, нити заљеваш...
У селима дуже од пола века споре се мештани са државом око власништва шумских комплекса, а непрекидно траје надмудривање лукавих дрвосеча и рабаџија са ревношћу шумара и милиције.
Дрводеља са извора Вељушнице грађом за дуге каца и чаброва често се снабдевао из државне шуме. Шумар никако да га ухвати "на делу", па запрети да ће следећу сечу "платити кожом". Мајстору стизале поруџбине и некако убеди брата, који није узео ни гранчицу из државног, да одсече стабло. Шумар нађе пањ, али нема доказа, па дрводељцу обећа добру оморику ако призна како је дошао до јапије. Иду они гором, а шумар подвикну:
- Па одабра ли већ једном?!
- Не умијем без фењера!
У дугим ноћима, уз пршуту и ракију, преносе се приче о ујдурмама између пања и секире. Помиње се и случај горштака испод Чемернице, који су у брвнару увлачили балване, размицали даске тавана и стругали дубећим тестеретом. Браћа из Горачића у одсуству шумара на рејону, у по бела дана одсеку двоје саонице дрва.
- Шумару смо дали паре! Цело село је виђело кад смо вукли дрва и још певали - бранили су се пред судијом за прекршаје.
Пророчки је старац из Смудинога видео отказ шумару "јер му извешчао повраз" (каиш на торби), пошто је упао у замку шверцера грађе, са којима је окретао ражањ. Младићи из Негбине на свадби наручивали песме уз поруку: "Плаћа јела испод Ждрела." Сутрадан се чуло да су под окриљем ноћи трупци замакли на стругару, а јелове гране продате накупцу из Београда за "сузе" (венце).
Доушници пријаве комшију да је одсекао бор, шумар му прогледа кроз прсте, али не и милиција. Правдао се он, све док му вођа патроле, шетајући по трупцима у врзини, не подвикну:
- Јеси, сирово је, јуче на дрвету кукала кукавица!
- Јуче кукала кукавица, а јутрос на њему гракће гавран!
Стругање грађе дубећим тестеретом у Радијевићима, Чабрице за бели мрс, фото: Приватна архива
Под скутом планине Муртенице, познате по мрачним шумама, често се чује изрека или песма: "Муртенице, моја окућнице"...
- Предање каже да је неки хајдук, што се тамо скривао, певао: "Муртенице, моја окућнице." Сад нам шума близу, куће у гору зарастају - казује дрвосеча Неђо Грујичић и додаје:
- Окућница је докле се чује секира!
Цепање такте за кров цркве у Бистрици (foto: Д. Гагричић)
Само секира дебља од рада
Животно искуство у окружењу гором изнедрило је прегршт мудрости, у народној ризници нараштајима су остале по(р)уке: Кад се секира чује, у својој је шуми; Само секира дебља од рада; Док је прут танак треба га исправљати; Држи се за сирову грану; И шума уши има; Црв највећи грм обали; Магла никад није извалила пањ; За труо колац ништа се не веже; Ни од врбе клина, ни од зета сина; Нема куће без домаћице, ни(ти) ватре без цепанице...
Није чамовина меко дрво
- Ма не знају ништа ови инжињери, откуд је чамовина меко дрво? - жалио се један Драгличанин после ноћи преспаване на клупи. - Па, свака ми се дашчица урезала у ребра...?!
Желите да дате своје мишљење о овој вести? Напишите га у коментарима испод.
Коментари
Коментари који садрже псовке, увредљиве, вулгарне, претеће, расистичке или шовинистичке поруке биће обрисани. Мишљења изнета у коментарима су мишљења аутора коментара и НЕ ОДРАЖАВАЈУ ставове редакције портала. Слањем коментара прихватате горе наведене услове и услове наведене у Правилима и условима коришћења портала.