Пре 111 година, у Првом балканском рату, од турског ропства ослобођена је Рашка област. Учитељ Јеврем Чакаревић оставио за поколења и памћење песму у десетерцу о победоносном походу српске војске 1912. године. Објављујемо „Излазак из тамнице“ – 7. наставак фељтона „Освајање слободе 1912.“ из „Златарских новости“ (2012) и књиге „Дозивање предака“ (2015), која је на нашем порталу у „Ризници“, у електронској верзији.
Један од сведока слободе или, како се ада говорило, “доласка Србије”– учитељ Јеврем Чакаревић (1857-1937, рођен у Штиткову ), народни гуслар, сакупљач песама и песник, – ратне 1912. године спевао је на Јавору песму “Бој на Сјеници и заузеће Пријепоља, Пљеваља и Нове Вароши”, коју је већ 1913. године објавио у Београду као посебно издање. У песми је, како то записа познавалац прилика и народног стваралаштва Добрило Аранитовић, “језиком аутентичне народне поезије, хронолошки вјерно али не и сувопарно, описан ток догађаја али дата и њихова интерпретација”. Чакаревић најпре описује неподношљиво стање српског народа под Турцима које се граничи са очајем и безнађем. Српски прваци пишу краљу од Србије:
Господару, ако Бога знадеш,
Већ је дошло последље вријеме,
Турски зулум сносит’ не можемо,
Нит’ се може више србовати,
Нити даду Турци живовати,
Нит’ живјети нити робовати.
Ил’ је реда у свијет побећи,
Ил’ је реда вјеру мијењати,
Ил’ је реда у воду скакати
Више, краљу, дурат’ не можемо!
Десетерац учитеља и гуслара Јеврема Чакаревића
И Чакаревић, попут Филипа Вишњића, набраја “сечу старорашких кнезова”, заправо виђенијих људи, свештеника и трговаца. Младотурски режим прегао је да расели Србе и досели мухаџере, да угуши сваку побуну и отпор, да отоманизује хришански живаљ. Турци насрћу на живот и част, на имовину, цркву и свештенике..
Не може се вако живовати,
Нит’ се море назор умријети.
Земља тврда, а небо високо,
Нит’ се има коме пожалити;
Нит’ се има у шта поуздати;
Ево има тридесет година,
Како нама из Србије кажу:
“Надајте се скоро ћемо доћи”.
Надасмо се тридесет година,
Надасмо се не унадасмо се,
Па смо сваку изгубили наду,
Сваку наду, сем Бога једнога.
Устаници - скуп народних првака пет срезова на Јавору 1912. године
Браћа донела слободу
Кад су краљу (Петру Карађорђевићу) жалбе додијале и кад је чуо речи проте Милана Ђурића: “Дижи војску, ајде на Турчина, већ је дошла у подгрлац душа, ту нам више размицања нема”, он издаје ратни задатак Миливоју Анђелковићу – Кајафи, команданту Јаворске бригаде Српске војске, да пређе границу на Јавору.
Миливоје Анђелковић Кајафа, командант Јаворске бригаде Српске воске
После крвавих борби у Калипољу, на Лесковцу, Брезаку и Лупоглаву, где су српске батерије разориле шанчеве, а пешадија бајонетима заузимала ровове и бусије, Турци су у Сјеничко поље изнели бели барјак, а у граду је одушевљење које песник казује стиховима:
Боже мили, да дивна састанка:
Кад се Срби с војском састадоше,
Женско, мушко, све је потрчало,
Те с народ с војницима љуби,
Па им ките коње и оружје,
Па им пушке и топове љубе.
У песми се, како истиче Добрило Аранитовић у раду “Живот нашег народа под Турцима у предвечерје балканског рата у радовима књижевника”, успешно комбинују описи догађаја са описом стања у турским таборима стављеним пред ултиматум да се покоре победничкој српској војсци и усталој раји.
Рају нико уставит’ не може.
У раје је премного оружја,
А на вас се ускосила раја,
Прштите је пет стотин’ година.
Кад устане кука и мотика,
Кад са рала раоници цикну,
Та се сила не уставља шале
Та ће сила вама додијати,
И огњишта ваша раскопати
Платићете и главом и малом,
Предајте се, не гините лудо!
Српска артиљерија у Првом балканском рату
Испуњен завет поколења
Када су нововарошки турски прваци дознали да су се предала Пљевља и Пријепоље, а да то и њима предстоји, настаје ситуација коју Чакаревић описује у стилу великих епских мајстора:
Сви су Турци ником поникнули,
А у црну земљу погледали.
Неки хуче, а неки јауче,
Неки чупа перчин са врх главе;
Неки стеже зубе и вилице,
Неки пљеште по кољену руком;
Од Турака неки говораше:
“Алах билах, лијепог ли дина,
Да ј’ Мухамед дошо из xенета,
Па ми казо да ће вако бити,
Ја му не бих мого вјеровати!
Оставаљјући за поколења и памћење песму о победоносном походу српске војске, потпомогнуте устаницима и комитама, када је испуњена заветна мисао многих поколења, Чакаревић песму завршава стиховима:
Србин пјева, куда гођ се крене:
”Вала Богу и Богородици,
И нашему од Србије Краљу,
Кад је вако Турке поломио,
Те не куца турска узенгија;
Чекали смо пет стотин година,
Чекали смо и Бога молили,
Да нам браћа у походе дођу.
Што молисмо, Бога домолисмо,
Што жељесмо, ето дочекасмо”.
Друго издање песме
Књигу „Бој на Сјеници и ослобођење Пријепоља, Пљеваља, Нове Вароши и Прибоја 1912. године“ штампао је 2012. године пријепољски Дом културе, дајући допринос обележавању века слободе. Књигу је приредио Добрило Аранитовић, уз предговор „Један аутентичан епски глас о ослобођењу Рашке области 1912. године“ , речник мање познатих речи и фотографије тог времена.
Желите да дате своје мишљење о овој вести? Напишите га у коментарима испод.
Коментари
Коментари који садрже псовке, увредљиве, вулгарне, претеће, расистичке или шовинистичке поруке биће обрисани. Мишљења изнета у коментарима су мишљења аутора коментара и НЕ ОДРАЖАВАЈУ ставове редакције портала. Слањем коментара прихватате горе наведене услове и услове наведене у Правилима и условима коришћења портала.