Када клијент закључи уговор на две године, а жели да га раскине после два месеца, оператер захтева да плати и осталих 18 месеци иако му услугу није испоручио.
Потрошачка организација Ефектива упозорила је да би у наредној години надлежни требало озбиљније да се позабаве уговорима које оператери мобилне телефоније закључују са клијентима.
Највећи број жалби овој организацији у 2017. години односио се управо на ове услуге, због чега је Ефектива издвојила неколико најчешћих примера кршења прописа приликом уговарања ових услуга.
Удружење за заштиту потрошача Ефектива саопштило је да су идентификовали девет тачака по којима мобилни оператери у Србији обмањују потрошаче, као што је кажнавање корисника за раскид уговора и скупље тарифирање услуга ван уговорног пакета.
То удружење је истакло и да се корисници обмањују папрено скупљим тарифирањем услуга ван уговореног пакета, јер је то у супротности са одредбама Закона о заштити потрошача и Закона о облигационим односима.
По оцени Ефективе незаконито је и заокруживање позива на 60 секунди, односно то што оператер обрачунава сваки следећи започети минут разговора, па тако разговор који је трајао минут и један секунд, тарифира као два минута.
Према налазима Ефективе, спорно је убацивање одредбе у уговоре и Опште услове пословања којима се потрошачу намеће казна за случај једностраног раскида уговора, јер је то противно Закону о облигационим односима.
Оператери такође убацују незакониту одредбу којом се потрошачу намеће надлежност агенција за наплату потраживања, иако је по Закону о заштити потрошача забрањено да трговац овласти посредника да се обраћа потрошачу без његове претходне сагласности.
"Ова злоупотреба иде дотле да агенција чак зове чланове потрошачеве породице и комшије и предочава им да је њихов рођак односно комшија несавестан платиша, то јест неко ко неће да измирује своје дугове, чиме му тешко нарушава углед у породици и најближем окружењу. За то време оператер избегава сваку одговорност због дубоко неетичког и незаконитог понашања агенције коју је илегално ангажовао", саопштила је Ефектива.
По оцени тог удружења, оператери обмањују потрошаче уговарањем права на уступање личних података агенцијама за наплату потраживања, иако од њих нису добили изричиту сагласност за њихово ангажовање.
Удружење оспорава и одбијање раскида уговора чак и онда када се уговор не може реализовати зато што су наступиле "битно промењене околности", попут промене адресе становања или је оператер смањио обим и квалитет услуге.
Ефектива је указала да се грађани обмањују у "погледу значења правног посла који се нуди кроз рекламу телефон за динар", јер им се нигде не саопштава да ће они суштински закључити уговор о куповини телефона на рате.
Такође је незаконит и минимални рок у којем се услуга мора користити код једног оператера да би потрошач остварио право пребацивања броја код другог оператера, јер постављање таквог рока не постоји у Закону о заштити потрошача, нити у Закону о електронским комуникацијама.
Као спорну седму тачку навели су обману потрошача у погледу реалног стања његове потрошње, јер се добијају стања са одређеним кашњењем.
"На тај начин он се доводи у неку врсту заблуде, јер кад добије стање он мисли да му је преостао одређени број плаћених јединица, а заправо је то стање од претходног дана", саопштила је Ефектива.
Извор: Ефектива/Нова економија
Желите да дате своје мишљење о овој вести? Напишите га у коментарима испод.
Коментари
Коментари који садрже псовке, увредљиве, вулгарне, претеће, расистичке или шовинистичке поруке биће обрисани. Мишљења изнета у коментарима су мишљења аутора коментара и НЕ ОДРАЖАВАЈУ ставове редакције портала. Слањем коментара прихватате горе наведене услове и услове наведене у Правилима и условима коришћења портала.